Vissza

Néhány gondolat az iskolai ünnepek, hagyományok megtartásáról



Mielőtt elkezdenénk a program és az ahhoz kapcsolódó tevékenységek megtervezését, elengedhetetlen, hogy időt szánjunk arra, hogy feltérképezzük a tanulók sajátos tudását és érdeklődését, valamint az őket tanító tanári testület érdeklődését.

 

Mielőtt elkezdenénk a program és az ahhoz kapcsolódó tevékenységek megtervezését, elengedhetetlen, hogy időt szánjunk arra, hogy feltérképezzük a tanulók sajátos tudását és érdeklődését, valamint az őket tanító tanári testület érdeklődését. A programszervezésbe és a műsorba felkért gyerekeknek tudniuk kell, mit miért csinálnak, hol olvashatnak utána az eseményeknek, milyen könyveket, újságokat, online oldalakat látogassanak, hogy jobban megértsék, miről lesz szó a megemlékezésen, ünnepen.

Tervezés

Néhány tényező, amely befolyásolhatja a program tervezését:
– a tanítási szempontok és a filozófia,
– különböző korú gyerekeknek szóló megközelítés,
– a tanulók eddig szerzett tapasztalatai,
– az idő: a szervezés ideje, a műsor hossza,
– a tér adottságai,
– az adott produkcióhoz szükséges anyagok,
– a tanulók száma,
– a műsor költségvetése,
– a meghívottak száma és személye.

Míg a szóba kerülő műsordarabok, versek, dalok, zeneszámok listája szinte végtelen, az idő és a tematika bizony kötött. Ezt a kettőt kell a legjobban figyelni, és ezeket megfelelő keretekbe fogni. Arra kell törekedni, hogy mind a fellépőket, mind pedig a közönséget közelebb tudják hozni az adott ünnep mondanivalójához egy olyan műsor megalkotásával, amely mindenki számára élvezetes és érthető lesz.

Az iskolai ünnepi programnak nyolc pillérre kell épülnie:
– Biztonságérzet: tudni kell, hogy a kapott információval a gyerekek tudása gyarapodik.
– Figyelem: a tanulók igényeinek és érdeklődésének ismerete.
– A műsor szerkesztésének célja: a kívánt cél világos és elérhető legyen.
– A hely, az idő és a rendelkezésre álló erőforrások: mindezek összhangban legyenek.
– A műsorszervező és rendező tanár, tanárok: a szervező pedagógusok tanítási stílusa határozott elégedettséget váltson ki.
– A műsorszervező és rendező tanár, tanárok: a szervező pedagógusok pontosan értsék a kapott feladatot.
– Tervezzük meg a műsor összeállításának és kivitelezésének menetrendjét.
– Információk: a tanulók ismerjék azokat a szükséges adatokat, történéseket, utalásokat, amikkel képesek sikeresen és átélő módon részt venni az ünneplésben.

Időbe telik ezzel a módszerrel megtanulni szervezni az iskolai emlékező és tisztelgő műsorokat, így hasznos, ha rendelkezik az iskola olyan visszajelzésekkel, amelyek segítenek a hatékonyság felmérésében. A gyerekek és a tanárok visszajelzéseinek figyelembevételével egyre inkább kifinomultabbá válnak a szervezési feladatok, illetve a szereplők kiválasztása, az érdeklődés felkeltése és a kívánt hatás elérése.

A legjobb szándék ellenére is lesznek akadályok a tevékenységek megvalósításában. Fontos, hogy ezeket a nehézségeket a tervezési folyamat korai szakaszában észlelje a szervező, lehetővé téve, hogy időben átgondolhassa a megoldási lehetőségeket.

Felmerülő problémák

A végrehajtás általános akadályai:
– Gyermekdinamika: a programban részt vevők száma, eltérő kora, neme vagy viselkedése kihívásokkal járhat. Ebben az esetben hasznos lehet, ha a szervező a résztvevőket több kisebb csoportba osztja, vagy olyan feladatokat ad, amelyek a szélesebb körű képességek kibontakoztatását lehetővé teszik: tánc, dráma, verselés, ének, kórusének.
– Környezet: nagy kérdés, hogy vannak-e olyan beltéri és /vagy kültéri terek, amelyek elegendőek a műsor lebonyolításához. Fel kell mérni, van-e olyan körülmény, amely megakadályozna bizonyos tervezett tevékenységeket?
– Tartalmi ismeretek: a műsorban felhangzó szöveges-, illetve zenei üzenetek átadásával kapcsolatban van-e konkrét ismeretük a gyerekeknek vagy a tanároknak. Szükséges-e megelőző ismeretanyagot és információt nyújtani?
– Tárolás: van-e alkalmas hely, ahol olyan programelemeket, eszközöket lehet tartani, amelyek mindig „készenlétben” vannak? Van-e hely a díszletek tárolására, az újak befogadására? Ha a gyerekek ugyanahhoz a háttérhez szoknak, az korlátozza a fantáziájukat és csökkenti a figyelmet is.
– Adminisztráció és felelősök: tudni kell, mennyire elkötelezett a programért felelős megbízott tanári csoport a műsor céljai iránt. Fontosnak érzik-e, hogy részesei lehetnek a sikernek? Ha hiányzik az elkötelezett igazgatás vagy a megbízottak támogatása, meg kell tudni azokat az okokat, amelyek miatt ez a helyzet kialakult.
– A kiválasztott időpont: olyan időszak legyen, amikor a gyerekek és tanáraik az iskolai tevékenységüket könnyen felfüggeszthetik, nem ütközik egyéb tevékenységekkel, sportfoglalkozással, szakkörrel vagy ebédidővel.

A műsor

A műsor ideje körülbelül fél óra legyen. A jól strukturált idő lehetővé teszi a diákok számára, hogy teljes mértékben követni tudják az eseményt.

Az eseményre felhívó plakátokat időben el kell helyezni a tantermekben és a hirdetőoszlopokon. Ezekben a közszemlére szánt anyagokban is pontos utalásnak kell lenni arra vonatkozóan, hogy mi történik majd a kérdéses időben és miért.

Nagyon hasznos, ha az eseményről rövid közlendő jelenik meg az intézményi weboldalon is, illetve a helyi sajtóban, médiumban.

Nagyobb esemény, megemlékezés, műsor tervezése esetén nyilvános helyeken is függesszék ki a plakátokat. A rendezvény helyszínén lehetőleg legyenek friss virágdíszek, dekorációk vagy készítsenek fotós hátteret.

Jelöljenek ki olyan tanárokat, akik a vendégeket fogadják és a helyükre kísérik.

Mindig legyen egy külön csoport, akik segítenek olyan részletben, mint a hangtechnika, a program és a reklám, promóció.

Ne felejtsenek el esetlegesen szükséges engedélyeket kérni, mondjuk parkoláshoz, útelzáráshoz.

Hívják meg a helyi civilszervezeteket, egyesületeket, köztisztviselőket is.

A szervezéssel megbízottak köre

Ha csak olyan felelősöket bíznak meg, akik már hosszabb ideje képviselik az iskolát, akik belső hagyományaikhoz ragaszkodnak, akkor azt tapasztalhatják, hogy a felkértek gyakran nem fogadják el az új, fiatalabb munkatársaik ötletét és sokszínűségét. Sokszor nem akarják megosztani a munkát új kollégáikkal.

Ha olyan csapatra bízzák a szervezést, akik közül mindannyian egy vagy két éve vannak az iskolában vagy a tanári pályán, gyakran előfordul, hogy az idősebb kollégáikat kikerülik, arra hivatkozva, hogy azok nem nyitottak az új ötletekre.

A megbízáskor meg kell győződnie arról, hogy a felkértek olyan munkatársak, akik képesek elfogadni az újat és a sokszínű gondolatokat, ezeket össze tudják egyeztetni a hagyományokkal és megosztják a munkaterhelést.

A cikk teljes egészében elolvasható a Pedagógiai és Módszertani Tanácsadó aktuális számában.

2018-03-08 | Nagyné Béres Andrea | Módszertár

Szeretnék ilyen híreket kapni >>